De 25 beste YA-boeken van 2015
Er is niets moeilijker voor een echte boekenliefhebber dan om de 'beste' YA-boeken van het jaar . Wat je ook doet, er komt een echt, hartverscheurend 'kill your darlings'-moment, om Allen Ginsberg aan te halen. Tijdens het maken van deze best-of-lijst had ik er ongeveer 2.763. Maar wat dat betekent, is zo opwindend voor YA-fans: The jongvolwassenenboeken van 2015 waren zo gedenkwaardig, creatief, bladwijzers, romantisch, spannend, eng, krachtig, enzovoort, dat het bijna onmogelijk is om een lijst van de top 25 te maken. Dus ik buig me dit jaar gewoon voor YA lit-auteurs omdat ze ons deze overvloed aan rijkdom hebben gegeven.
Toch waren er enkele YA-boeken die absoluut niet te ontkennen waren. Er waren boeken waar iedereen het over had - van jonge tieners tot je grootmoeders. Er waren boeken die je aanbeveelde aan iedereen die aan het luisteren was (en soms als je denkt dat ze niet echt luisterden omdat je het steeds maar weer hebt gezegd). En er waren de boeken die we jarenlang op onze boekenplanken of op onze nachtkastjes zullen bewaren.
Deze 25 YA-boeken zijn die boeken. De volgende lijst is genummerd zodat u titels gemakkelijker kunt vinden, maar ze zijn in willekeurige volgorde. (Want als ik ze moest rangschikken, zou mijn hart pijn doen.) Behalve, het laatste boek op deze lijst is mijn keuze voor het beste YA-boek van 2015. Daar gaan we!
1. rode Koningin door Victoria Aveyard (HarperTeen)
Hoe kon je praten over YA 2015 en er niet over praten rode Koningin ? Het domineerde positief het culturele gesprek voor alle jonge volwassen verlichte minnaars, die vraatzuchtig wilden praten over Mare Barrow, de Reds versus de Silvers, Cal en Maven, en Farley en Kilorn en al de rest. Gelukkig hebben we allemaal de vervolg, Glass Sword , om het hele jaar 2016 te bespreken.
2. Alles alles door Nicola Yoon (Delacorte-boeken voor jonge lezers)
Er klonk een enorm geroezemoes rond Nicola Yoon's debuut YA-romanAlles alles , en het is zeker geleverd. (Ik durf te zeggen dat het zo wasalles?) Het liefdesverhaal tussen 'bubbelbaby' Maddie Whittier en haar nieuwe buurvrouw Olly brak uit in een liefdesverhaal over een leven leiden en loskomen van wat de maatschappij zegt dat je kunt doen, alles op het spel zetten om de felle zon op je gezicht te voelen en ademen in de wilde lucht.
3. Het ongevalseizoen door Moïra Fowley-Doyle (Kathy Dawson Books)
Voor mij,Het ongevalseizoengaat helemaal over de atmosfeer - Fowley-Doyle creëert deze griezelige, modderige omgeving waarin ik me haar hele wereld voor me zag, vertroebeld door een onontkoombare mist. Eind oktober begint het titulaire 'Accident Season' van Cara's familie. Om de een of andere reden lijkt iedereen deze keer bijzonder kwetsbaar om van de trap te vallen, zich aan keukenmessen te snijden of andere ongelukken. Maar zit het in hun hoofd, of wat achtervolgt deze schijnbaar vervloekte familie precies?
Vier. Ik was hier door Gayle Forman (Vikingboeken voor jonge lezers)
Kijk, ik hoef je zeker niet te verkopen op Gayle Forman. Ze heeft dat zelf al gedaan door het ongelooflijke te schrijvenAls ik blijf, Maar een dag , en de rest, en ze heeft het zeker weer gedaan Ik was hier . Haar nieuwste roman speelt zich af in de nasleep van Cody's BFF's Meg's zelfmoord, die Cody zelfs niet in het minst had verwacht. Forman vertelt zorgvuldig en mooi over de pijn die zelfmoord achterlaat.
als een leeuw, als een lam
5. Bot Gap door Laura Ruby (Balzer + Bray)
Je krijgt niet veel meer prestige dan zijn genomineerd voor de National Book Award for Young People's Literature , en het is slechts een greep uit wat Laura Ruby totaal uniek isBot Gapverdient. Elk personage is iemand die je graag in je leven brengt, en je zult het gevoel hebben dat je de verhalen van de stad Bone Gap jarenlang zou kunnen horen. Bovendien zijn er de toegevoegde elementen van magie en mysterie, die eigenlijk alleen maar kersen zijn bovenop dit geweldige verhaal over een stad waar mensen door die gaten vallen.
6. Wat we zagen door Aaron Hartzler (HarperTeen)
Ik snap het: een fictionalisering van de verkrachtingsmisdrijven en de nasleep van Steubenville is volkomen brutaal. Maar als het zo bedachtzaam, zorgvuldig en krachtig wordt gedaan als Aaron Hartzer doet meeWat we zagen , dan weet je ook dat het een absolute aanrader is. Hartzler's verhaal houdt iedereen, wij allemaal, verantwoordelijk voor het opbouwen van het soort verkrachtingscultuur dat dit mogelijk maakt, aangezien we allemaal medeplichtig zijn aan ons zwijgen bij het horen van deze gruwelijke misdaden.
7. Schaduwvormer door Daniel José Older (Arthur A. Levine)
Daniel Jose Older'sSchaduwvormer is een game-changer - een 'uitverkoren'-achtig verhaal dat niet gaat over het hebben van bovenmenselijke kracht of moed (hoewel Sierra zeker dapper is), maar eerder over een artistieke passie en culturele traditie. En het speelt een Puerto Ricaanse heldin in een verhaal gebaseerd op de Caribische legende in een tijdperk waarin we nog steeds een campagne nodig hebben We hebben diverse boeken nodig om aan te geven wat het voor de hand liggende zou moeten zijn. Het verhaal voelt niet alleen innovatief, maar ook levendig en levendig, en het zal Ouder bovenaan je lijst van onmisbare auteurs plaatsen.
8. Dumplin ' door Julie Murphy (Balzer + Bray)
Een lichaamspositieve, zelfbenoemde 'dikke meid' die geobsedeerd is door Dolly Parton en net als de rest van ons op de middelbare school waardeloze baantjes met een laag inkomen doet? Oh, en het boeknietover afvallen? Um, ja, schrijf ons ALLEMAAL in voor deze roman. Julie MurphyDumplin ' veroverde ons hart, en zorgde ervoor dat we allemaal hardop wilden juichen voor Willowdean Dickinson, die zich dit jaar net zo echt en driedimensionaal voelt als elke hoofdrolspeler.
9. Een Hof van doornen en rozen door Sarah J. Maas (Bloomsbury Children's)
Hoe doet Sarah J. Maas het eigenlijk? Nadat ze ons helemaal heeft geworpen met haar Thrones of Glass-serie, komt ze terug en slaat ze ons met de een-tweetje van haar nieuwe serie, te beginnen met Een Hof van doornen en rozen , dat niet alleen het epische fantasie-avontuur heeft dat we kennen en waar we van houden, maar het is ook gebaseerd op het sprookje vanSchoonheid en het beest. We zijn het niet waard. (Maar laat ze alsjeblieft komen.)
10. Challenger Deep door Neal Shusterman (HarperCollins)
Hoera voor de Nationale boekprijs voor gelijk hebben en kiezen Challenger Deep om dit jaar de jeugdliteratuur te eren. Het verhaal van Neal Shusterman is intens persoonlijk, gebaseerd op de strijd van zijn eigen zoon met schizofrenie (er staan zelfs enkele kunstwerken van Brendan op de pagina's), en het is een diepgaande duik in hoe het is om in de geest van een psychische aandoening te leven. Je voelt zijn kloppend hart door de omslag heen.
elf. Ik zal je daar ontmoeten door Heather Demetrios (Henry Holt and Co.)
Ik zal je daar ontmoeten wordt ongelooflijk reëel over armoede, PTSS en oorlog - maar vanwege Heather Demetrios 'ongelooflijke verhalen voelt het nooit prekerig of als een' issues'-boek. Je voelt je opgesloten door Skylar en Josh, en hoe ze leven in hun kleine, arme stadje, wanneer Skylars moeder geen baan kan behouden en iedereen Josh anders behandelt sinds hij terugkwam van zijn dienst in Afghanistan zonder een been.
12. Saint alles door Sarah Dessen (Vikingboeken voor jonge lezers)
Sarah Dessen, hoe doe je de dingen die je doet? Elk jaar met een nieuw Sarah Dessen-boek is een goed jaar, en Saint alles maakte het alleen eenSuper goedeen. Het verhaal van Sydney, die op zoek is naar een zachte plek om te landen te midden van haar ontwrichtende gezinsleven, en de familie Chatham met wie ze een band heeft, zit boordevol gedenkwaardige personages, romantiek die je naar adem zal doen happen en een vriendschap die laat zien hoe we het soms hebben om ons eigen gezin te stichten.
13. Illuminae door Amie Kaufman en Jay Kristoff (Knopf Books for Young Readers)
ik zou geven Illuminae een plek op deze beste lijst alleen al vanwege zijn pure, wilde innovatie, maar de verhaallijn is overtuigender dan het zelfs moet zijn om het te willen pakken. Het verhaal, verteld in een dossierstijl van geclassificeerde documenten, gaat over een intergalactische strijd, maar meer nog, de duwen en trekken van een relatie tussen twee exen die midden in de strijd gevangen zitten.
14. Gelukkiger dan niet door Adam Silvera (Soho Teen)
Elk boek dat wordt vergeleken metEeuwige zonneschijn van de vlekkeloze geestgaat mijn aandacht trekken, maar die van Adam SilveraGelukkiger dan nietneemt een unieke invalshoek in en brengt een geheugenverwijderend verhaal helemaal naar een ander niveau. Aaron worstelt met pijnlijke herinneringen - aan de zelfmoord van zijn vader, aan zijn eigen poging, en aan zijn hernieuwde aantrekkingskracht op een jongen genaamd Thomas, die hem in een moeilijke positie brengt met zijn vrienden die hem proberen 'op het rechte pad te brengen' - en Silvera mediteert over het ethische kwesties van de wetenschappelijke procedure om herinneringen te verwijderen, hoe pijnlijk ze ook zijn. Pas bovendien op voor de grote wending.
vijftien. The Wrath and the Dawn door Renee Ahdieh (G.P. Putnam's Sons Books for Young Readers)
Renee Ahdieh begon waar een jaar aan gewijd zou wordenDuizend-en-een-nacht'verzameling verhalen, en IMHO deed ze het met zoveel creativiteit en innovatie, zonder de geest van die oude verhalen op te offeren. Onze heldin die verhalen vertelt wordt Shahrzad, en we krijgen veel meer van haar achtergrondverhaal en wat er gebeurt op die tussenmomenten wanneer ze geen verhalen draait voor haar moorddadige echtgenoot.
16. Zes van kraaien door Leigh Bardugo (Henry Holt and Co.)
Alle dank gaat uit naar Leigh Bardugo voor het terugbrengen van ons lezers naar haar epische Grisha-universum - en deze keer voor ons nog meer super meeslepende 'helden'. En ik zeg 'helden' met luchtcitaten omdat deze zes buitenbeentjes beslist naar de criminele, anti-heldenkant neigen. Alles wat ik ga zeggen is: fantastisch, korreligOceaan 11(ook met dames!) dat stelt niet teleur. Zeg me nu dat je er niet 100+ procent in zit.
17. Geschreven in de sterren door Aisha Saeed (Nancy Paulsen Books)
Voor mij, Geschreven in de sterren is zo boeiend omdat de setting tot leven komt in de bekwame handen van Aisha Saeed. Het verhaal van Saeed, waarin het Amerikaanse tienermeisje Naila centraal staat, volgt als Naila wordt gedwongen tot een gearrangeerd huwelijk in het huis van haar ouders in Pakistan. Het is een al te vaak voorkomend verhaal, zoals Saeed opmerkt in haar boek, en een verhaal dat niet over de Pakistaanse cultuur gaat, maar een verdraaiing ervan. Omdat Saeed zelf gelukkig in een gearrangeerd huwelijk leeft, is het zo'n boeiend verhaal over een plek en de mensen die er wonen, geschreven door iemand die het weet.
18. Uit de duisternis door Ashley Hope Pérez (Carolrhoda Lab)
Uit de duisternisis wat ik droom dat alle historische fictie kan zijn: het brengt je naar een bepaalde plaats in de tijd in het verleden die visceraal en noodzakelijk aanvoelt, als je het naast het heden plaatst. Ashley Hope Perez speelt zich af in het afgezonderde Oost-Texas, 1937, net voor de explosie van de New London School, en weeft een verhaal van twee tieners, Naomi Vargas en Wash Fuller, gevangen aan weerszijden van de onzichtbare lijnen van de stad en hoe hun liefde doorbreekt .
19. Mosquitoland door David Arnold (Vikingboeken voor jonge lezers)
Als je voorbij de ongelooflijke boekomslag (die ik hard aan mijn muur moet hebben ingelijst), krijg je een moderne odyssee te lezen van het avontuur van een meisje dat van Mississippi naar Ohio reist om terug te reizen om haar zieke moeder te zien. Onderweg ontmoet ze een verzameling excentrieke ballen en buitenbeentjes (zoals we allemaal zouden moeten weten van reizen met Greyhound), en het eindresultaat is dit old-school nostalgische Amerikaanse roadtripverhaal waardoor je een tijd mist die je nog nooit hebt gehad. (Tenzij je Jack Kerouac-ed eerder bent, en ik ben jaloers.)
twintig. Winter door Marissa Meyer (Feiwel and Friends)
Lezen heeft een bitterzoet gevoelWinter: het is absoluut heerlijk om terug te keren naar je favoriete sprookjesachtige personages, maar je weet dat dit het einde is van je favoriete YA-serie de Lunar Chronicles . Marissa Meyer doet het weer;Winteris net zo episch, oprecht en meisjeskracht als je wist dat het zou zijn. En hoewel het maar liefst 824 pagina's telt, zou je willen dat er nog 800 pagina's waren.
eenentwintig. Alle heldere plekken door Jennifer Niven (Knopf Books for Young Readers)
Nadat Jennifer Niven haar debuut (ja, debuut) YA-roman uitbracht Alle heldere plekken , sloten haar jonge personages Violent Markey en Theodore Finch zich snel aan bij mensen als Augustus en Hazel Grace, Eleanor en Park en andere iconische hedendaagse YA-stellen. En het is niet allemaal romantiek (hoewel je zult zwijmelen). Niven's debuut is ook een van die zeldzame verhalen die een psychische aandoening krijgt, dus, zo goed, wat superbelangrijk is vandaag, nu depressie nog steeds wordt gestigmatiseerd.
22. Simon vs. de Homo Sapiens-agenda door Becky Albertalli (Balzer + Bray)
Het wordt ingewikkeld voor Simon als hij wordt gechanteerd om de clown van de klas te helpen zijn vriend Abby voor zich te winnen, anders wordt hij, en zijn verliefdheid Blue, uit de kast gehaald als homo. Probeer gewoon niet voor Simon te vallen en hij tuimelt door de beproevingen en beproevingen van volwassen worden, met de extra druk om eruit te komen (of niet te komen). Het is zowel oprecht als hilarisch, en het voelt zo authentiek aan op de middelbare school. Ik wou dat mijn middelbare school bevolkt was met enkele van de elektrische persoonlijkheden die hier te zien zijn.
2. 3. Alle woede door Courtney Summers (St. Martin's Griffin)
Het is zeldzaam om een boek tegen te komen dat zo absoluut vitaal aanvoelt en toch helemaal niet prekerig. Courtney Summers 'Alle woede is een hartverscheurend, moeilijk verhaal over hoe verkrachting en aangifte van je verkrachting je kunnen buitensluiten en je in een harde schijnwerper plaatsen waar je nooit om hebt gevraagd, waardoor je in wanhoop terecht kunt komen. Het is iets dat we maar al te goed kennen uit het echte leven, om nog maar te zwijgen van nieuwskoppen, en toch behandelt Summers het zorgvuldig, bedachtzaam en pijnlijk in één keer. Ik haat het met alle vezels van mijn wezen dat we boeken nodig hebben die dit maar al te vaak voorkomende onderwerp behandelen, maar ik ben even blij dat als we dat doen, Summers deze heeft geschreven.
24. Alleen de jouwe door Louise O'Neill (Quercus)
Ierse schrijfster Louise O'Neill 's boek maakte grote furore tijdens zijn reis naar de VS, en terecht. Het verhaal doet me denken aan een mix tussen de iconische Margaret AtwoodThe Handmaid's Taleen Kazuo Ishiguro's dystopischLaat me nooit meer gaan.Vrouwen bestaan inAlleen de jouwealleen voor de dienst van mannen - of ze nu worden gekozen als echtgenote, concubine of als leraar voor de volgende generatie meisjes om te leren hoe ze een leven kunnen leiden dat toegewijd is aan het behagen van mannen. Het is duidelijk dat het essentiële moderne feministische literatuur is, en ook nog eens opwindend lezen.
En nu, * tromgeroffel *, is het beste YA-boek van 2015:
25. Een Sintel in de as door Sabaa Tahir (Alk)
De debuutroman van Sabaa TahirEen Sintel in de asbarstte met vuur uit de poort. Ik herinner me precies hoe ik me voelde bij het lezen van de eerste hoofdstukken en dacht: 'Nou, ik zal vannacht niet slapen.' En ik bedoelde dat omdat ik het op geen enkele manier neer kon leggen en omdat Tahir's afbeelding van de maskers rondom het huis van haar familie me positief achtervolgde en ik niet zou slapen zonder nachtmerries. Niemand waarschuwde me dat ik een fantasie, spionageverhaal, romantiek, militair trainingsverhaal, traditioneel Arabisch verhaal zou gaan lezen,ensuper eng horrorboek. Onnodig te zeggen dat mijn ogen zakten toen ik tot het einde scheurde, en ik kan absoluut niet wachten op meer Elias en Laia in het vervolgEen fakkel tegen de nacht . Niet om behoeftig te zijn, maar gimmie gimmie.
Beeld: bykst / Pixabay